فناوری شبیه ساز سر انسان
در این راستا وقتی کاربر این صدای ضبط شده را با یک دستگاه استریو و یا هدفون گوش کند خود را دقیقا به جای مانکنی که میکروفونها برای ضبط در گوش وی قرار گرفته اند خواهد یافت.
در این فناوری که هم اکنون در ششمین نمایشگاه بین المللی صدا و سیما مورد استقبال عموم روبرو شده است منبع صدا 360 بار دور کاربر می چرخد، بالا می رود، پایین می آید و به وی نزدیک شده و از وی دور می شود؛ تمام این موارد به خاطر تاثیری است که فرم سر و گوش ماکت، بر حسب جهتی که صوت به آن برخورد کرده بر ویژگی های فرکانسی و شدتی صوت می گذارد.
قابلیت جهت یابی صوت قابلیتی است که به طور مادرزادی در همه ما وجود دارد؛ ما می توانیم حتی اصواتی که از فواصل دور به ما رسیده را به دقت جهت یابی کنیم. در مورد ضبط صدا با این ماکت شبیه ساز سر انسان نکته بسیار مهم این است که ما اصوات را پس از تغییراتی که توسط یک سر دیگر برآن ایجاد شده می شنویم ؛ به عبارت دیگر قبل از اینکه ما آن صدا را بشنویم سر ماکت آن را برای ما جهت یابی کرده است.
ماکت شبیه ساز سر انسان که در نوع خود در دنیا به عنوان یک ابزار مدرن و هوشمند نامگذاری شده می تواند صدا را در هر مکان و یا مختصاتی ضبط کند و آن را برای حضار به نمایش درآورد؛ گویی شخصی که در حال شنیدن این افکت است در آن مکان مورد نظر قرار دارد و حس شبیه سازی گوش راست و چپ را به شیوه جالب شبیه سازی می کند. این دستگاه به کمک میکسر و هدست برای مخاطبان قابل اجرا است.
در حال حاضر از این روش ضبط صدا برای تهیه و تولید فیلم و بازیهای رایانه ای در دنیا استفاده می شود که این امر باعث شده تا این بازیها و فیلمها با اقبال عمومی مواجه شوند و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.
dummy head به عنوان یک ابزار نوین در صنعت فیلم سازی و نیز بازیهای رایانه ای کاربرد دارد و عرضه آن برای نخستین بار در نمایشگاه رسانه های دیجیتال و با فاصله بسیار کمی از رونمایی در جهان، استفاده از این ابزار را برای تهیه فیلم با صدای استریوی سه بعدی در داخل کشور فراهم می کند.
از طرف دیگر با بکارگیری dummy head در تهیه و ساخت بازیهای رایانه ای می توان شرایط ایجاد بازار رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی را فراهم ساخت.
در این فناوری که هم اکنون در ششمین نمایشگاه بین المللی صدا و سیما مورد استقبال عموم روبرو شده است منبع صدا 360 بار دور کاربر می چرخد، بالا می رود، پایین می آید و به وی نزدیک شده و از وی دور می شود؛ تمام این موارد به خاطر تاثیری است که فرم سر و گوش ماکت، بر حسب جهتی که صوت به آن برخورد کرده بر ویژگی های فرکانسی و شدتی صوت می گذارد.
قابلیت جهت یابی صوت قابلیتی است که به طور مادرزادی در همه ما وجود دارد؛ ما می توانیم حتی اصواتی که از فواصل دور به ما رسیده را به دقت جهت یابی کنیم. در مورد ضبط صدا با این ماکت شبیه ساز سر انسان نکته بسیار مهم این است که ما اصوات را پس از تغییراتی که توسط یک سر دیگر برآن ایجاد شده می شنویم ؛ به عبارت دیگر قبل از اینکه ما آن صدا را بشنویم سر ماکت آن را برای ما جهت یابی کرده است.
ماکت شبیه ساز سر انسان که در نوع خود در دنیا به عنوان یک ابزار مدرن و هوشمند نامگذاری شده می تواند صدا را در هر مکان و یا مختصاتی ضبط کند و آن را برای حضار به نمایش درآورد؛ گویی شخصی که در حال شنیدن این افکت است در آن مکان مورد نظر قرار دارد و حس شبیه سازی گوش راست و چپ را به شیوه جالب شبیه سازی می کند. این دستگاه به کمک میکسر و هدست برای مخاطبان قابل اجرا است.
در حال حاضر از این روش ضبط صدا برای تهیه و تولید فیلم و بازیهای رایانه ای در دنیا استفاده می شود که این امر باعث شده تا این بازیها و فیلمها با اقبال عمومی مواجه شوند و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.
dummy head به عنوان یک ابزار نوین در صنعت فیلم سازی و نیز بازیهای رایانه ای کاربرد دارد و عرضه آن برای نخستین بار در نمایشگاه رسانه های دیجیتال و با فاصله بسیار کمی از رونمایی در جهان، استفاده از این ابزار را برای تهیه فیلم با صدای استریوی سه بعدی در داخل کشور فراهم می کند.
از طرف دیگر با بکارگیری dummy head در تهیه و ساخت بازیهای رایانه ای می توان شرایط ایجاد بازار رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی را فراهم ساخت.
منبع "خبرگزاری مهر"
+ نوشته شده در ۱۳۹۱/۰۷/۲۶ ساعت توسط کاظمی
|